سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیریت پیمان با هلدینگ ساختمانی سپنتا

نظر

مدیریت پیمان پروژه های عمرانی و از آن جمله پروژه های ساختمانی به خاطر مسایلی از قبیل پیچیدگی های فنی و اجرایی، تنوع تخصص های مورد نیاز، لزوم هماهنگی بین طراحی در فازهای معماری، سازه و تأسیسات و شرایط اجرایی، حجم بسیار زیاد فعالیت ها و تعدد افراد، سازمان ها و صنایع درگیر در یک پروژه، در زمره سخت ترین و چالش برانگیزترین پروژه های صنعتی جهان قرار می گیرند. اهمیت این موضوع با در نظر گرفتن محدودیت های منابع، ضوابط سخت گیرانه آیین نامه های حاکم و اهمیت زمان بندی فشرده اجرای پروژه ها دوچندان خواهد شد. از این رو روش های نوین اجرا و مدیریت پروژه های عمرانی در جهت کنترل هرچه بهتر چالش های مطرح شده ابداع و ارایه گردیده است. در این میان روش پیمان مدیریت (MC) به عنوان یک راهکار کارآمد و هماهنگ با اهداف کلان پروژه ها، سالها است که در صنعت ساختمان مطرح است.

قرار داد پیمان مدیریت چیست؟

در روش پیمان مدیریت، مدیر به صورت عضوی از تیم کارفرما و بر اساس یک حق‌الزحمه توافق شده – به دور از تمایلات سودجویانه پیمانکاری – به انجام خدمات مدیریت در زمینه ساخت می پردازد. در حقیقت این روش به دنبال اصلاح روشهای مدیریتی در هدایت و انجام پروژه‌ها به وجود آمده است.

 

مزایای روش پیمان مدیریت:

 1- در صورتی که مدیر پیمان از ابتدا فاز طراحی به کار گرفته شود با هماهنگی با تیم طراح قادر خواهد بود تجربیات مربوط به ساخت را در طراحی ها اعمال نماید و در نتیجه موجب کاهش زمان، هزینه، اجرایی شدن بهتر طرح ها گردد.

2- با توجه به اینکه نظارت بر عملیات اجرایی پیمانکاران ساخت بر عهده مدیر پیمان می باشد بنابراین نیازی به خدمات نظارتی مهندسین مشاور نیست.

 

3- حضور مدیر پیمان منجر به ایجاد هماهنگی مابین پیمانکاران ساخت و رفع مشکلات آنان به لحاظ عدم تداخل کاری می گردد. ارائه خدمات پشتیبانی به پیمانکاران ساخت منجر به تسریع عملیات اجرایی و همچنین پوشش دادن نقاط ضعف آنان می گردد.

 

4- مدیر پیمان همچون عضوی از تیم کارفرما، تمایلات سودجویانه پیمانکاری ندارد و تنها هدفش جلب رضایت کارفرما و ادامه همکاری با ایشان در پروژه های آتی خواهد بود.

 

5- از آنجا که قراردادهای ساخت توسط مدیر پیمان واگذار می گردد کلیه ریسک های ناشی از عملیات ساخت به مدیر پیمان منتقل شده و مسؤلیت صحت عملیات اجرایی بر عهده یک پیمانکار واحد خواهد بود.

 

6- پرداخت حق الزحمه مدیر پیمان به صورت تدریجی و همزمان و متناسب با هزینه اجرای پروژه خواهد بود که منافع قابل توجهی برای کارفرما به همراه خواهد داشت.

 

7- از آنجا که کاهش زمان اجرای پروژه به صورت مستقیم در جهت منافع مدیریت پیمان می باشد (حق الزحمه پیمان مدیریت مستقل از زمان پروژه می باشد)، مدیر پیمان تلاش گسترده و مضاعفی در جهت جلوگیری از اتلاف وقت در اجرای فعالیت ها خواهد داشت که به اتمام پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن منجر خواهد شد.